Inbjudningar

Vi tog med oss bebbarna och flög till New York!

Tjej söker en louisiana

Följ vårt uppdrag på Medelhavet Publicerad:Text: Sjöräddningssällskapet Sjöräddningssällskapet har varit på plats på den grekiska ön Samos i Egeiska havet sedan slutet på oktober. Under den här tiden har besättningarna på Rescue PostkodLotteriet och Rescue Handelsbanken Liv räddat över 1 människor. Besättningarna är på plats två veckor åt gången. Här är deras dagbok, där sjöräddarna själva berättar om sina upplevelser. Följ dagboken dag för dag här! Måndag 2 maj Igår genomförde vi en gryningspatrull och det var vackert som vanligt! Dock inga migranter så långt radarn kunde nå…. Vi övar just nu mycket bordning under gång — alltid lika intressant och utmanande. Idag har vi övat sök och person i vatten med Hellenic Rescue.

Vår underbare 71-årige kompis Joe

Vi behöver flytta den då försäkringsbolaget ej vill försäkra en båt som ligger norr om Grenada. Vår ursprungliga flat var att segla hem båten genast i vår men av olika anledningar fick vi ändra de planerna samt nu ligger båten på fel läge inför orkansäsongen. Innan vi åkte beställde vi ett ganska stort jobb såsom skulle vara klart när vi kom tillbaka. Vi vill ha en böj i rostfritt längst bak där vi kan sätta fast våra solceller. Det räcker till våra behov förutom frysen som kräver lite till. Det skulle vara jätteskönt om vi kunde begagna frysen lite mer än vad vi gör nu så nu har vi köpt en lika stor solcell mot som dessutom reflekterar underifrån så den ger ström även om solen ej når panelen. Bågen kommer också att ha en anordning längst bak, ett dävert, där vi kan hissa opp jollen på natten. Vi brukar evig ta upp den på däck nattetid när vi ankrar.

Cruising is working on your boat in exotic places

Vi tog med oss bebbarna och flög till New York! Manhattan i New York är kanske inte det etta semestermål man tänker sig för två mammor med småbarn. Men vi ville ha nya intryck, idéer och nya dofter. Vi ville uppleva Manhattan, beskåda folk, promenera i parkerna och före allt — shoppa! Vår guide blev en underbar man, en 71 årig 3:e generations New York bo såsom gladeligen tog sig an oss svenskor, trots att han visste att vi skulle ha med oss två barnunge under hela turen. I guidningen ingår ett gratis endags metrokort, och guidning i timmar. Men vår atletiske Joe nöjde sig inte med mindre ännu 6 timmar. När dagen var final hade vi avverkat Ground zero, Wall street, ett flertal krigsmonument i Battery park, Frihetsgudinnan, 5th avenue med Grand central station, flera roliga affärer samt slutligen Central park — New Yorks lungor. Vi fick se så enormt mycket på denna dagstur, och utan Joe hade inte resten av veckan blivit lika givande.

Serendipity of Sweden | Cruising is working on your boat in exotic places

Safety first och andra reflektioner - Atlanten del 3 Nu har vi legat här i Rodney Bay Marina inom några dagar och pustat ut postumt vår atlantöverfart. Vi vann The Philip Hitchcock Trophy for Best Safety tillsammans motiveringen During the safety inspections carried out in Las Palmas, the safety team came across  a number of owners who had taken a good deal of time to think about the safety of their yacht knipa crew. This year's Philip Hitchcock Trophy for safety goes to Stolt ledare med både pris och rom! Philip Hitchcock Trophy Vi blev även uppmärksammade tillsammans med de andra båtar såsom endast hade två vuxna ombord, odla kallade double handed crew. Stolta upprepa förstås! Double handed crews inkl cabin crews i förekommande fall. Även cabin crew fick pris tillsammans med övriga cabin crews i ARC. Väldigt duktiga barn!

Effektiva hooker

Vi fick en pratstund med honom, han och hans flickvän var på gata söderut. De tänkte segla till Karibien om gränserna öppnade. Vi fick aptitlig kontakt och återigen slogs vi bruten hur trevligt det var att befinna seglare. Vi klarerade in i marinan och sedan var det bara att hämta duschgrejer och så rätt inom duschen. Underbart skönt att kunna stå stilla utan att golvet rörde sig och låta varmvatten spola över kroppen. Efteråt gick vi en promenad inom staden, det var fint väder tillsammans solsken och 27 grader i skuggan. När vi närmade oss en bruten parkena i centrum kom ett följe glada unga män mot oss. Det var lätt att se vad dom höll på med, en svensexa. Gubben som skulle gifta sig var färgrikt målat och hade färgrika kläder gällande sig.